Ostateczny wybór urządzeń do sprzątania powinien być wynikiem nie tylko preferencji przyszłych pracowników, ale i budżetu firmy oraz samej wielkości powierzchni użytkowych. Dziś podpowiadamy, w jaki sposób zorganizować pierwsze zakupy maszyn oraz chemii czyszczących w nowo powstałym przedsiębiorstwie.
Co zadecyduje o wyborze sprzętu czyszczącego?
1. Wysokość budżetu
Przed przystąpieniem do właściwej organizacji firmy sprzątającej, powinieneś podjąć się sporządzenia podstawowego kosztorysu, w którym określisz szacunkowy:
koszt inwestycji początkowej (zakup urządzeń sprzątających),
koszt eksploatacji sprzętu na przestrzeni 1-5 lat.
Chociaż budowa kompletnego biznesplanu w przypadku firmy sprzątającej nie wydaje się konieczna (to też zależy od skali inwestycji), o tyle określenie swoich podstawowych potrzeb i możliwości jest tutaj kluczowe dla podjęcia właściwych decyzji.
Mając sprecyzowane zasoby finansowe - znacznie łatwiej zagospodarować kapitał oraz prowadzić ewentualne negocjacje z firmą, która ten sprzęt dostarczy. W ten sposób będziesz wiedział także, jak wielu pracowników jesteś w stanie zatrudnić oraz na jakiej klasy urządzenia możesz sobie pozwolić.
Warto wiedzieć: minimalny kapitał, który pozwala na wejście w branżę to na ogół od 9 do ok. 15-20 tysięcy złotych (zależy od rodzajów powierzchni i ich rozmiarów).
W przypadku wyraźnie ograniczonego kapitału wejściowego, możesz posiłkować się pozostałymi formami finansowania, np. w postaci zakupów ratalnych ? dla wielu korzystny okaże się także leasing operacyjny lub finansowy.
2. Oczekiwania i rodzaj powierzchni
Poza kapitałem początkowym, kluczowe znaczenie będzie miało także samo zastosowanie sprzętu czyszczącego.
Podstawowym wyposażeniem mniejszych firm, które chcą zająć się kompleksową obsługą np. powierzchni biurowych będą:
automaty szorująco-zbierające klasy podstawowej, np. Numatic TT 4045,
jednotarczowe szorowarki (Numatic HFS1015 lub wyższej klasy HFM 1515),
odkurzacze do czyszczenia na sucho, mokro oraz odkurzacze piorące.
Koszt zakupu podstawowego kompletu do zastosowania na mniejszych powierzchniach to ok. 15-17 tys. złotych.
3. Wielkość powierzchni do pielęgnacji
Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zainwestowanie w firmę sprzątającą do obsługi specjalistycznych powierzchni (np. magazyny) lub tych o odpowiednio dużym metrażu powinni liczyć się już ze znacznie wyższymi kosztami.
Przykład:
Standardowa maszyna czyszcząca na przyłączu kablowym bez własnego napędu do pielęgnacji średnich powierzchni to koszt ok. 10 tys. złotych (np. Numatic TT 4045).
Z kolei obsługa większych powierzchni, np. galerii lub sieci handlowych może wymagać zastosowania już automatów samojezdnych, m.in. Numatic TTV 678 400 Eco, których zakup sięga niespełna 50 tys. złotych za 1 egzemplarz.